Juudi kultuur ja tervishoid

Paljud inimesed kasutavad sõna “tervis” valesti. Nad seostavad seda – ja Google aitab neid selles palju – trendikate dieetide, ebamääraste fitnessiblogijate kanalite ja masendavate pandeemiate pealkirjadega. Mõnikord puhkevad selle sõna ümber tulised vaidlused vaktsiinide üle või intellektuaalsed võitlused kehapildi üle. See sõna kannab endas palju emotsionaalset ja semantilist pagasit, aga kas meie anname sellele õige tähenduse?

Kui aus olla, siis kulus mul aastakümneid selleks, et välja arendada terve suhtumine tervisesse. Pikka aega ei suutnud ma seda ei maailmavaateliselt ega ka kehaliselt.

Oma harjumuste juurte mõistmine

1984. aasta suvel istusin koos oma isaga elutoas ja vaatasin võimlemisvõistlust, kus USA meeste olümpiakoondis võitis kuldmedali. Nende inimeste jõud ja oskus inspireerisid mind. Täielikus hämmastuses vahtisin suu ammuli vaikselt ekraani, siis vaatasin isale otsa ja teatasin enesekindlalt: “Seda ma tahan teha.” Ja need polnud lihtsalt sõnad – minust sai tõesti võimleja.

Kolledžis jätkasin sportimist ja osalesin paljudel võistlustel – see oli põnev! Kuid erinevalt ekraanil olevatest sportlastest, keda ma nii väga imetlesin, ei ulatunud minu enesedistsipliin jõusaalist kaugemale. Mul ei olnud terviklikku lähenemist tervisele. Jah, ma käisin trennis, aga koju sõites võisin süüa kiirtoitu ja koogikesi ning seda limonaadiga alla kulistada. Minu jaoks oli see normaalne.

Pühademaiustest oli saanud minu pere jaoks igapäevane toit aastaringselt.

Kasvasin üles majas, kus keegi ei mõelnud õigele ja mõõdukale toitumisele. Ema valmistas aastaringselt kõiki parimaid traditsioonilisi juudi roogasid: latkesid Hanukaks, matsebraid paasapühadeks, rostbiifi šabatiks, tema firmarooga hamanteid Puurimi jaoks, aga ka kugeleid ning suitsulõhet ja bageleid kõigil muudel päevadel. Toidud on alati olnud maitsvad – juudid teavad tõesti palju selle kohta, kuidas pidulikke sündmusi uskumatult maitsvalt tähistada. Kuid meie majas ületas see erilised sündmused – pühademaiused muutusid minu pere aastaringseks igapäevaseks toiduks.

See on paljuski üsna loogiline. Suur osa meie traditsioonilistest roogadest on tekkinud sotsiaal-majanduslike olude, eelkõige juudi rahva mitmekordse rände tulemusena ja peegeldavad kašruti seadusi (1). Juudi köök on uskumatult mitmekesine, kuid minu pere aškenazi juured tähendasid seda, et kasvasin üles roogadel, mis kujunesid välja Euroopas ja Venemaal, kus juudid elasid üsna vaeselt. Aga kõige odavamad ja taskukohasemad toidud sisaldavad sageli küllastunud rasvu ja suhkrut.

Kui ma lapsepõlves oma ema valmistatud toitu sõin, siis ei mõelnud ma sellele, mis seos on selle vahel, mis ma suhu pistan ja selle vahel, kuidas see mu vaimule ja kehale mõjub, samuti polnud ma harjunud mõõdukalt sööma. Aja jooksul suutsin aga õppida hindama kultuuri, milles mind üles kasvatati, ilma oma tervist kahjustamata.

Kaasaegsed juudi arvamusliidrid tunnistavad, et selline regulaarne toitumine mõjutab tervist negatiivselt. Me kõik teame, et igapäevane rasva- ja juustudieet pole kaugeltki ideaalne. Kuigi meie kultuur võib soodustada ebatervislikke toitumisharjumusi, siis sunnib juudi traditsioon meid tegelikult oma tervise eest hoolitsema.

Mida ütleb juudi traditsioon meie tervise kohta

Juudi mõtlejad ja filosoofid omistavad tervise rollile meie elus suure tähtsuse. Oma keha eest hoolitsemine on üks peamisi mitsvasid (käske), mida nimetatakse shmirat haguf, mis on sõna-sõnalt tõlgitud kui “keha kaitse”. Juudi filosoof Philon Aleksandriast ütles: “Keha on hinge kodu. Kas me ei peaks siis oma maja eest hoolt kandma nii, et see laiali ei laguneks?” (2) Ja Maimonides kirjutas pikalt sellest, kuidas meie ihude eest hoolitsemine mõjutab meie vaimset tervist. Ta mõistis, et me paraneme täielikult vastavalt sellele, kuidas meie füüsiline enesetunne paraneb.

Pühakiri rõhutab terviklikku tervist

Tanakh (Vana Testament) räägib sellel teemal palju. Seal kasutatakse sageli sõnu “tervis” ja “tugevus”. Ainuüksi psalmide raamatus mainitakse “tugevus” 49 korda (3). Tavaliselt kontekstis, kus Jumal on meie tugevus või et Ta annab meile jõudu. Sõnale “tervis” järgneb kõige sagedamini sõna “taastama” (4). Nende kahe sõna selline kasutamine näitab, et Jumal hoolib nii meie füüsilise keha kui ka vaimu ja hinge toitmisest. Psalmis 139 kordab Taavet, et meie Looja lõi meid mingi kindla eesmärgiga. Jumal andis meile meie ihu kingituseks, et me seda väärtustaksime ja hellitaksime. Ja ihu eest hoolitsemine on meie kohustus.

Kui keegi meie kogukonnast on haige, siis ütleme me Misheberachi. See traditsiooniline palve tõlkes kõlab järgmiselt: “Täitugu püha ja õnnistatu kaastundest haige vastu ja taastagu tema tervis ja tervendagu teda ja tugevdagu teda ja taastagu tema elujõud ja saatku talle peagi taevast täielik tervis – tervendades tema hinge ja ihu.” (5)

Ma mäletan kuidas ma lapsena regulaarselt Misheberachi palvet palvetasin, kuna paljud minu kogukonna vanemad kannatasid selliste kohutavate haiguste käes nagu vähk ja diabeet. See on oluline ja võimas palve, kuid olen avastanud, et eelistan tänada Jumalat oma pere ja kogukonna hea tervise eest, mitte palvetada tervisehäiretest vabanemise pärast.

Praktilised sammud meie tervise parandamiseks

Võib-olla ei saanud ma lapsepõlves ja nooruses aru, mis on tervishoid, aga kui ma sellest lõpuks aru sain, siis ei olnud veel hilja olukorda parandada. Pärast aastaid kestnud hoolimatust, teadmatust ja ebatervisliku elustiili laastamisele alistumist olen avastanud, et pole hilja hakata tervislikke harjumusi kujundama. See koogikesi ja limonaadi ahmiv võimleja otsustas valida teistsuguse tee ja lõpuks sai temast diplomeeritud dietoloog ja personaaltreener.

Ausalt öeldes, kui selgus, et mina suudan olukorda kardinaalselt muuta, siis arvan, et kõigil teistel on lootust minna mööda tervenemise teed! Lihtsate igapäevaste tervislike eluviiside valikute ja meie Looja abiga saab igaüks, kes neid valikuid teeb, alustada teed optimaalse tervise ja parema elukvaliteedi poole.

Me kõik tahame rohkem energiat, vastupidavust, jõudu ja  elu. Ühesõnaga, me kõik tahame olla terved, kuid selle oleku saavutamiseks on palju soovitusi ja arvamusi ning mõnikord on need vastukäivad. See, mida eelmisel kuul peeti tervisliku eluviisi trendiks, kuulutatakse nüüd sel kuul ühemõtteliselt vähki tekitavaks antitrendiks. Iga uus terviseteemaline Google’i otsing näib olevat eelmiste tulemustega vastuolus ning lõpuks lõppeb kõik puhta tüdimuse ja pettumusega. Seetõttu tahaksin oma terviseteekonnal omandatud kogemuste põhjal anda mõned näpunäited, millest loodetavasti on abi ka teile:

  1. Ärge kartke õppida oma keha kohta midagi, mida te veel ei tea. Proovige rääkida oma arsti või dietoloogiga. Paljud teie probleemid võivad olla põhjustatud allergiatest või toidutalumatusest, mille olemasolust te võib-olla isegi ei ole olnud teadlikud! Igal kehal on oma omadused. Minu tervisele on aastakümneid kestnud alatoitumus mõju avaldanud. Kuid kui ma oma söögilaualt eemaldasin toidud, mis mulle halvasti mõjusid, siis paranes mu tervis ja nahk drastiliselt.
  2. Leidke hea põhjus selleks, et teha oma igapäevaelus tervislikke muudatusi. Vastupidiselt levinud arvamusele ei ole “rannas ujumistrikoo / ujumispükstega parem väljanägemine” kaugeltki alati piisav põhjus ja mis kõige tähtsam, pikaajaline motivatsioon tervislikule eluviisile üleminekuks. Mõelge sügavamalt oma tulevikule. Oma laste peale. Näiteks mul on kolm noort energilist poega. Ja kui ma kavatsen nendega jalgpalli ja pesapalli mängida ning nende hilisemas elus tähendusrikkalt kohal olla, siis on mul vaja palju energiat ja jõudu. Leidke endale oma isiklik positiivne motivatsiooniallikas.
  3. Alustage väikselt. Usk, et iga trenn peaks kestma vähemalt tund ja et te ei saa hakkama ilma spetsiaalse varustuseta või vähemalt jõusaalita, peletab arvestatava osa inimesi tervisele mõtlemast. Küll aga üllatute sellest, kui palju kasu annab teile lihtne kodune trenn kolm korda nädalas 10 minutit! Alustage eesmärkidest, mida on lihtne saavutada ja leidke endale meelepärane regulaarne füüsiline tegevus. Eesmärk on luua harjumus – säästlik elustiil – ja mitte püüda saavutada ideaalset füüsilist vormi nii kiiresti kui võimalik.
  4. Looge suhe toiduga, valides säästva toitumisviisi, millest saate pikka aega kinni pidada. Ranged kaalulangetamise dieedid võivad lühiajaliselt aidata, kuid nendel dieetidel pikka aega istuda on võimatu ja ebatervislik. Olen avastanud, et parim lähenemisviis on valida dieet, mis teile meeldib, on teie tervisele kasulik ja millest saate pikema aja jooksul kinni pidada. Oma kogemustest kõigesööjate, taimetoitlaste ja veganitega olen õppinud, et isegi väike muudatus, näiteks küllastunud loomsete rasvade, suhkru ja rafineeritud toiduõlide tarbimise vähendamine, võib teie tervist oluliselt parandada (6) . Pähklite, seemnete ja avokaadode mõõdukas söömine on suurepärane viis tervislike rasvade saamiseks, millele lisanduvad kiudained ja mineraalid, mida kontsentreeritud rafineeritud õlides ei ole.
  5. Treenige targemalt ja mitte raskemalt. Aastate jooksul, mil olen olnud personaaltreener, olen korduvalt märganud, et kui inimesed tahavad kaalust alla võtta, siis nad kipuvad arvama, et neil on vaja palju kardiotreeningut. Nende meelt ähmastab mõte, et kaalu langetamiseks peavad nad jooksma 1000 kilomeetrit päevas. Kuid see on suur viga. Inimese aju järel on lihaskude meie keha suurim energiatarbija. Mida rohkem lihaseid inimesel on, seda rohkem kaloreid tema keha päevas põletab. Jõutreening võib aidata nii meestel kui naistel lihaseid üles ehitada ja suurendada keha võimet põletada rohkem kaloreid, mis tahes tüüpi füüsilise tegevuse ajal ja isegi puhkeolekus. Nii üllatav kui see ka pole.

Järgmine samm meie teekonnal

Tervise tõelise tähenduse õppimine ja selle kontseptsioonina omandatud vale ja ebatervisliku pagasi eemaldamine oma teadvusest on hädavajalik esimene samm, millest sõltub kõigi meie jõupingutuste edukus. Teekond tervikliku tervise poole võib tunduda ületamatult raske, kuid tegelikult on see vaid rida mitte nii keerulisi samme, mida tuleks teha sujuvalt ja järk-järgult. Alustage kahe või kolme lihtsa muudatusega, mida soovite oma elus teha ja seejärel vaadake, kas need sobivad teile. Olge enda vastu lahke ja paindlik.

Kui tunneme end füüsiliselt täiesti tervena, siis suudame oma eesmärke saavutada suurema energia ja eesmärgiga.
Pidage meeles: meie keha ei ole lihtsalt hunnik rakke, kus meie hing ajutiselt elab. Meie tervislik seisund võib oluliselt mõjutada meie vaimse elu kvaliteeti ja me peame selle eest hoolt kandma. Usun, et meie kehal on Jumala ja teiste siin maa peal elavate inimeste teenimises kanda väga oluline roll. Tema on see, kes „valmistas mu neerud ja kudus mind mu ema ihus.” (Psalmid 139:13). Jumal on hoolitsenud, hoolikalt kaalunud ja seadnud eesmärgi iga keha loomisele, nii et me peame korralikult hoolitsema selle eest, mida Ta on nii oskuslikult ja kaunilt loonud. Me saame parandada oma elukvaliteeti. Kui tunneme end füüsiliselt täiesti tervena, siis suudame oma eesmärke saavutada suurema energia ja eesmärgiga. Kui mõistame, et meie keha on Jumala kingitus, siis usun, et oleme rohkem valmis mõistlikult liikuma ja tasakaalustatult toituma. Nagu me siin Iisraelis ütleme: “Labrijut!” või “Teie terviseks!”

Lingid:

Juudi toit: põhitõed // My Jewish Learning, juurdepääs 8. veebruaril 2022, https://www.myjewishlearning.com/article/jewish-food-101/.
Schachter Rick. Mida juudi traditsioon ütleb tervisest ja vormist // Reformjudaism.org, juurdepääs 8. veebruaril 2022, https://reformjudaism.org/what-jewish-tradition-says-about-health-and-wellness.
Märksõnaotsing: tugevus // Biblegateway, avatud 8. veebruaril 2022, https://www.biblegateway.com/quicksearch/?quicksearch=strength&version=ESV.
Märksõnaotsing: tervis // Biblegateway, juurdepääs 8. veebruaril 2022, https://www.biblegateway.com/quicksearch/?quicksearch=health&version=ESV.
Weintraub Simkha Y. Jewish Prayer for the Sick: Misheberakh // My Jewish Learning, avatud 11. veebruaril 2022, https://www.myjewishlearning.com/article/mi-sheberakh-may-the-one-who-blessed/.
Tervislik toit. Maailma Terviseorganisatsiooni veebisait, avatud 8. veebruaril 2022, https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/healthy-diet.

Autor: Jeff Morgan, Juudid Jeesuse eest veebisait